RapidKL mungkiri piagam sendiri

TRANSIT takes note of this report by KOSMO Magazine, published on 13 January 2010 that gives an alternative view to the promises from RapidKL, Prasarana and the Minister of Transport.

RapidKL mungkiri piagam sendiri – Bas tidak ikut jadual, tidak selesa, mengabaikan aspek keselamatan

Oleh LUQMAN HAKIM AB. RAHIM, HISHAM IDRIS dan KUMARA SAPABATY
berita@kosmo.com.my

SEBUAH bas RapidKL di Kuala Lumpur semalam mengambil penumpang di tengah-tengah jalan yang sibuk dengan kenderaan ketika sebuah motosikal (dalam bulatan) memecut laju sehingga membahayakan nyawa penumpang. Gambar dari KOSMO!

KUALA LUMPUR – Selepas tujuh tahun beroperasi dan diberi kuasa mendominasi sistem pengangkutan awam di ibu kota, rupa-rupanya Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn. Bhd. (RapidKL) ternyata masih gagal memenuhi janji-janji kepada pengguna.

Pada awal kehadiran RapidKL, ia ternyata lebih baik daripada sistem bas mini yang satu masa dahulu ‘menguasai’ jalan-jalan utama di ibu kota.

Namun, harapkan panas sampai ke petang, rupa-rupanya hujan di tengah hari.

Perkhidmatan bas terbabit ternyata masih banyak yang tidak kena. Ia tidak seperti piagam RapidKL sendiri yang menjanjikan masa yang menjimatkan, perjalanan selesa tambang yang berpatutan dan keselamatan.

masalah di servis RapidKL. Gambar dari KOSMO

Tinjauan Kosmo! semalam mendapati, Kempat-empat matlamat RapidKL yang mempunyai 750 buah bas dan beroperasi melalui 159 laluan itu masih jauh daripada sasaran.

Buktinya, masih lagi kedengaran pelbagai rungutan di kalangan 300,000 orang penumpang bas di Lembah Klang setiap hari yang tidak puas hati dengan perkhidmatan RapidKL.

Kosmo! dalam tinjauan di beberapa laluan utama perkhidmatan bas tersebut seperti di Perhentian Bas Klang, Pasar Seni, Jalan Pudu, Jalan Bangsar dan Taman Maluri di sini mendapati pengguna mahu RapidKL serius menyelesaikan masalah.

BERSESAK-SESAK... Bas RapidKL mengambil penumpang melebihi had yang dibenarkan. Gambar dari KOSMO!

Antara masalahnya ialah bas RapidKL itu ternyata masih lewat dan tidak menepati jadual, kekerapan bas yang masih kurang di banyak laluan serta keadaan bas yang tidak selesa termasuk tanpa pendingin hawa.

Tidak cukup dengan itu, aspek keselamatan juga masih dipandang sebelah mata.

Masih kelihatan penumpang dibenarkan masuk ke dalam bas walaupun bas sudah padat macam tin sardin.

Tinjauan juga mendapati bukan semua bas RapidKL beroperasi mengikut jadual.

BAS-bas RapidKL berhenti di luar hentian dekat Jalan Pudu. Gambar dari KOSMO!

Ada antara bas milik syarikat itu sengaja menunggu lama di satu-satu hentian sehingga penumpang penuh sebelum bergerak menuju ke destinasinya.

Malah had kelajuan ketika bas berhenti satu-satu stesen juga tidak dipatuhi dan ada di kalangan pemandu bas seperti hendak ‘berlumba-lumba’ dengan kenderaan lain semata-mata mahu merebut tempat letak kenderaan.

Lebih buruk, apabila terdapat deretan teksi di sesuatu hentian, pemandu bas RapidKL sanggup berhenti di tengah jalan untuk mengambil penumpang tanpa mempedulikan pengguna jalan raya lain.

BAS RapidKL berhenti menurunkan penumpang di tengah-tengah jalan berhampiran Jalan Hang Kasturi, Kuala Lumpur semalam. Gambar dari KOSMO!
komen-komen dari penumpang-penumpang RapidKL. Gambar dan komen dari KOSMO!

TRANSIT Says:

There you have it. Promises and more promises but not enough serious effort being made to enforcement. Even the new BET service cannot even depart on time and the time savings promised were not as great as expected (but then, we knew that).

RapidBET

Meskipun pelbagai langkah penambahbaikan perkhidmatan sepanjang beroperasi dilancarkan termasuk sistem bas ekspres transit (BET) yang diperkenalkan semalam, namun masih ada yang tidak kena dengan perkhidmatan terbaru itu.

Wartawan Kosmo! yang menaiki bas RapidKL menggunakan salah satu laluan bas sistem BET dari Pasar Seni ke Kota Damansara – yang menggunakan laluan lebuh raya – mendapati bas itu masih gagal menepati masa.

Pada mulanya, sebaik sampai di terminal Pasar Seni, pemandu bas berkenaan menjerit: “Bas ekspres baru ke Kota Damansara, satu jam boleh sampai.”

Wartawan Kosmo! menaiki bas RapidBET1 yang menuju ke Kota Damansara menerusi Penchala Link pukul 5.40 petang. Namun ia hanya mula bergerak tepat pukul 6 petang.

Pada pukul 6.15 petang, bas berkenaan memasuki Penchala Link dan menjelaskan bayaran tol Penchala Link lima minit kemudian sebelum memecut laju.

Di pertengahan jalan, pemandu bas didapati menurunkan seorang penumpang warga Bangladesh yang dipercayai tinggal di kawasan pembinaan di Mutiara Damansara.

Sejurus berhenti di lampu trafik berhadapan pusat beli-belah The Curve, pemandu tiba-tiba membuka pintu bas dan membenarkan penumpang itu turun di tengah jalan yang sesak dengan kenderaan.

Akhirnya apabila sampai ke destinasi terakhir di kawasan perumahan Flat Seksyen 8, Jalan Pekaka 8/1 di Kota Damansara, jam menunjukkan pukul 7.20 malam.

Ternyata sasaran sejam tidak berjaya dipenuhi oleh RapidKL melalui sistem BET yang baru diperkenalkan semalam.

Janji 60 minit, tetapi wartawan Kosmo! berada dalam bas selama 100 minit.

Advertisements

5 thoughts on “RapidKL mungkiri piagam sendiri”

  1. I would agree with the findings and observations by Kosmos and TRANSIT but what is causing this……enforcement. The drivers are forced to do pick up passengers outside the designated area. Most of the bus stops are blocked by taxis and private vehicles from passenger cars to commercial vans, lorries tour buses and even patrol cars. Some of these places I have observed are found in Brickfields, Bangsar, Pantai Dalam. There are more such places. Where is the enforcment in such places.

    Overloading is a result of people waiting for hours. No way you can tell a passenger who is waiting for more than 30 mins to take the next bus. It looks like overloading but it is the attitude of passengers in hanging around the exits which also cause such a scenario.

    Our attitudes have never changed. Kosmos should also identify the bus stops which are blocked by vehicles and attitude of passengers.

    Some of the drivers I know are good and they have complained that the management does not listen to their suggestions in routes where a little change can improve the services.

    We dont talk to each other. That is the problem for the last almost 40 years. When we had about 5 different companies covering different sectors in the Klang Valley, we had buses running every 15 minutes. Now we have a host of companies running all over the Klang Valley with no co-ordination.

    I REST MY CASE
    Anak Malaysia dari KL since 1954

  2. Bas rapidKL U21 terlalu lewat, tidak mengikut jadual perjalanan,kami kakitangan kerajaan/Swasta yang masuk kerja Jam 7.30 pagi terpaksa bertukar pengangkutan disaat-saat akhir.
    Baru-baru ini laluan bas Rapid U21 bertukar ke Cow Kit tapi semakin perjalanan pendek semakin lambat sampai ..kami semakin Stres

  3. I’ve been complaining the matters regarding B103 (Titiwangsa – Bukit Bintang) since Sept ’10, and they keep giving excuses like ‘there is not enough buses’ and promised ‘to look into this matter’ and ‘new buses will be installed’. Now, after more than a year, the new buses can be seen on the road, but they still late. I’ve even waited for almost 2 hours before finally give up and take a cab instead.

  4. Hi,
    Its no point if the rapid kl improve the quality of the bus service as the busdriver is totally disaster…
    Oh my god..some of they are behaving like monsters..They think they are the king of everything..they never respect the customer and treated them improperly… everyday i face this kind of situation..well im the sincere customer of rapidkl about 2 years.. their ticket systems and customer care line are superb…hats off to RAPIDKL!!! but when comes to the busdriver..i have no words to describe them…so harsh,always show their temper to customer… make the customer unhappy…. They called their customer “hei..hei… hei” like calling and cow and goat… is that mannerism? Im so sorry to make comparison here..but i have to show its how it impact me.. last time i took “METRO” bus ..although the quality of the bus is not very well as rapid kl ..but when we ask something..they are really entertaining us pleasantly…woowww…i feel very very happy..as they respect and treat us nicely… and i love METRO in sense of their customer care… I hope rapidkl to recruit busdriver by evaluate their characterics and virtue..before look their experince….tq.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s